Egy sikeres vezető legfontosabb készségei
Ahhoz, hogy valaki vezető legyen nem a kinevezés szükséges, hanem azok a készségek amik azzá teszik őt. Ezekből a tulajdonságokból gyűjtöttünk össze most egy párat.
Hatékony kommunikáció
A feladatok kudarcba fulladásának többségét a pontatlan, sokszor nem hatékony kommunikáció okozza. Egy jó vezetőnek fejlesztenie kell az írásbeli és szóbeli kommunikációt egyaránt, hogy a lehető legvilágosabban és tömören tudja a feladatokat kiosztani. Valamint képessé kell válnia a negatív és pozitív visszajelzések átadására.
Empátia
Egy vezetőnek tisztában kell lennie vele, hogy a legnagyobb erőforrását a csapatában dolgozó emberek adják. Éppen ezért oda kell figyelni rájuk. Ha az egyik munkatársnak valamilyen problémája van, és nem tud maximálisan a munkájára koncentrálni, dorgálás helyett érdemes figyelmesnek lenni vele és kevésbé terhelni. Sok más szituációhoz hasonlóan érdemes itt is a másik fél helyébe képzelni magunkat.
Konfliktusok megoldása
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek, viszont az, hogy hogyan kezeljük ezeket a vezető hozzá állásán múlik. A sikeres konfliktus kezelésről egy korábbi cikkünkben már bővebben is írtunk.
Bizalom
Ha egy vezető magabiztosan hozza meg a döntéseit és kommunikálja azokat az alkalmazottak felé termékenyebb és pozitívabb légkört teremthet. Az alkalmazottak tudomásul veszik a felettesük döntését és mivel betekintést kaptak a jövőbeli tervekbe, tisztábban látják a szükséges feladatok elvégzését, valamint érzik, hogy fontos a munkájuk és a jövőben is az marad. Ezenkívűl az igazi vezető mentorál és egy-egy feladat elvégzésére át is adja a vezetést, ezzel éreztetve a kölcsönös bizalmat.
Példamutatás
Az egyik legfontosabb, hogy nem szabad olyan szabályokat hozni, amit a vezető nem tart be. Ha például 9 óráig mindenkinek be kell érkezni a munkahelyre, vezetőként sem érkezhetünk meg 10 órakor. A munkavégzéssel és a szabályok betartásával az egyenrangúság érzetét keltjük, ezáltal nagyobb elismerést kaphatunk a csapattagjaitól.
Hibák és tanulás
Természetesen nem minden vezetői lépés vagy döntés helyes, magasabb pozíciókban is hibázhatnak. Ilyenkor ugyanolyan fontos, hogy a csapat tagjaival megtudják osztani a tévedésüket, felmérni mi volt a hiba oka, miként lehet a jövőben kiküszöbölni. Ezzel is példát mutatva az alkalmazottak felé, mit várunk el hasonló helyzetben. Ezáltal a vezető az emberi szemében is nő, hiszen hibázni csak az tud, aki dolgozik.
Dícséret és elismerés
A kimondott szavaknak hatalmas erejük van, ezt vezetőként sem szabad elfelejteni. A közös sikereket, közösen kell megünnepelni, ezzel is erősítve a csapat szellemet. A jó teljesítéseket megköszönni, lehetőségekhez mérten megjutalmazni. Ezzel is fokozva a lojalitást.
Idő és prioritások kezelése
Az idő korlátozottan áll rendelkezésünkre, így muszáj rangsorolni és kiosztani a projekteket a leghatékonyabb munkavégzés céljából. A jó vezetőnek kiváló időgazdálkodási képességgel kell rendelkeznie és tisztában kell lennie a dolgozók képességeivel és az aktuális terhelhetőségével, ezzel elkerülve a túlterhelt, stresszes helyzeteket.
Közismert tény, hogy vezetőnek senki nem születik, ezeket a készségeket fejleszteni szükséges ahhoz, hogy sikeresen és elismerten tudjuk egy csapat élén állni.
Próbáld ki ide kattintva a 30 napig ingyenes próbaidőszakot, kártyaadatok megadása nélkül!😊
További érdekes tartalmakért kövess minket a facebook oldalunkon és instagramon!