Üzleti terv készítése
2.rész
Üzleti modell és Piaci elemzés
Blog sorozatunk előző részében az üzleti terv első kettő fejezetével, a vezetői összefoglalóval és a vállalkozás bemutatásával foglalkoztunk. Ha még nem olvastad ITT 👈 pótolhatod.
Ebben a részben a üzleti modell és a piac elemzés fejezet elkészítésének lépéseit járjuk körbe.
A helyes üzleti modell elkészítésekor tulajdonképpen 5 kérdésre kell választ adni.
Hogyan jut bevételhez?
A bevételi modell az első kiindulási lépés, ami az összes többi pontra is hatással van.Többféle bevételi mód létezik, amely vállalkozásonként eltérő. Lehet egyszeri vásárlás, előfizetés, adomány kérés, freemium stb.
Mi a termék?
Ebben a pontban kell tisztázni, hogy szolgáltatással, termékkel vagy a kettő kombinációjával rendelkezik. Valamint egy rövid és lényegretörő, de mégis figyelemfelkeltő bemutatást kell írnia a termékről.
Hogyan lehet megtalálni a terméket?
Itt kell kifejteni és bemutatni a marketing folyamatok részleteit. Hol és milyen hirdetések futnak a termék népszerűsítésének érdekében, közösségi média felületek használata, PR, SEO stb.
Mi az eladás modellje?
Itt fontos leírni, hogyan konvertáljuk vásárlóvá a célközönségünket. Be kell mutatni a vállalkozás által használt különböző vásárló csalogató folyamatokat, például ingyenes próbaidőszak, kuponok, kedvezményes vásárlások, stb.
Milyen kézbesítési modellt használ a vállalkozás?
Végül az elosztási hálózat bemutatása következik, azaz hogyan jut el a termék a vásárlóhoz. A két alapeset a fizikai kézbesítés például személyesen vásárolja meg, futár viszi házhoz a terméket stb. A másik pedig a digitális kézbesítés például az e-mail-ben történő kézbesítés vagy online használható szolgáltatás. Ezen a két alapeseten kívül természetesen vállalkozásonként különböző lehet a kézbesítési modell.
Az üzleti modell megválasztja, hogy a vállalkozás sikeres-e vagy sem. Elsődleges célja egy fenntartható lánc létrehozása, amely képes értéket felszabadítani a piac, esetleg az ipar szereplőinek számára.
Piacelemzés
Ezután jöhet az üzleti terv következő fejezete a piacelemzés. Érdemes piackutatással kezdeni, először azonosítsa a piaci szegmenseket (olyan emberek vagy más vállalkozások csoportja, akiknek potenciálisan eladhat) és határozza meg azok nagyságát.
Ne kövesse el azt a hibát, hogy a célpiacát "mindenkinek" definiálja, mintha a terméke mindenki számára értéket teremtene. A klasszikus példa egy cipőgyártó cég. Bár csábító lenne, ha egy cipőgyártó azt mondaná, hogy a célpiacuk mindenki, akinek van lába, de a siker érdekében reálisan a piac egy meghatározott szegmensét kell megcéloznia. Például üzletembereket, akiknek hivatalos cipőre van szükségük a munkához.
Alkalmazzon célmarketinget! Ha azonosította a megcélzott piaci szegmenst következhet az elemzés, érdemes legalább PEST és a SWOT elemzést elkészíteni.
A PEST elemzés a külső befolyásoló tényezőket vizsgálja meg, a PEST mozaikszó jelentése:
- Political analysis (politikai tényezők) Itt kell mérlegelni, hogy a különböző politikai hatások hogyan hatnak a termékeinkre/szolgáltatásainkra. Például: szabályozások, támogatások
- Economic analysis (gazdasági tényezők) Elemezni kell, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet hogyan befolyásolja a célközönség vásárláshoz való viszonyát.
- Technological analysis (technológiai tényezők) Amennyire fontos, annyira nehezen megjósolható külső tényező. A napjainkban történő gyors fejlődés nagyon hamar képes átalakítani egy termék/szolgáltatás piaci viszonyait.
- Social analysis (szociális tényezők) Itt érdemes megvizsgálni a célcsoport fogyasztói trendjeit demográfiai és pszichográfiai alapon.
A SWOT elemzés pedig a belső folyamatokat vizsgálja, jelentése:
- Strengths (erősségek) Miben vagyunk jobbak, mint a konkurencia? Milyen eszközeink vannak, amik másoknak nincs? stb.
- Weaknesses (gyengeségek) Tőkehiány Belső problémák a működésben Szükség lenne belső képzésekre? stb.
- Opportunities (lehetőségek) Milyen előnyök származhatnak a technológiai fejlesztésekből? Várható-e piaci növekedés az iparágunkban? stb.
- Threats (fenyegetések) Munkaerőhiány Változó vásárlói magatartás stb.
Folytatás a következő bejegyzésünkben!
Látogasson el facebook vagy instagram oldalunkra további érdekes tartalmakért, vagy iratkozzon fel hírlevelünkre a lap alján 😊 !
Próbáld ki ide kattintva a 30 napig ingyenes próbaidőszakot!😊