Üzleti terv készítése
4.rész
Pénzügyi terv
Az üzleti terv elemeit bemutató blog sorozatunk utolsó előtti részében a pénzügyi terv fejezetét járjuk körbe. Ha még nem olvasta az előző részeket, itt 👈 megteheti.
Az induló vállalkozások fele sajnos nem is éli meg az 5 évet, ennek fő oka pedig sokszor a pénzügyi tervezés hiánya. Ezért nem is meglepő, hogy a vállalkozók általában ezt a részt tartják a legfélelmetesebbnek, de koránt sem olyan bonyolult, mint amilyennek elsőre látszik. Nézzük, hogyan is áll össze a pénzügyi terv. Egy klasszikus pénzügyi terv havi értékesítési és bevételi előrejelzéseket tartalmaz az első 12 hónapra, majd éves előrejelzéseket tartalmaz a következő három-öt évre. Annak függvényében, hogy kinek és milyen céllal készül a pénzügyi terv, számos részre felbontható és néhány rész el is hagyható.
De ajánlott legalább ezeket az elemeket kidolgozni:
Értékesítés vagy bevétel
Ez a szám az értékesítési előrejelzésből származik, és tartalmazza a vállalkozás által generált összes bevételt.
Kiadások
A legegyszerűbben úgy lehet megfogalmazni, hogy minden, ami a vállalkozás számlájáról kiáramlik azt ide kell felsorolni. Megmutatja, hogy a vállalkozás működtetése és a termék vagy szolgáltatás előállítása milyen és mekkora költségekkel jár.
Eredménykimutatás
Megmutatja, hogy egy adott időszakban (pl. üzleti évben) mekkora volt a tényleges veszteség illetve nyereség.
Finanszírozás
A költségek és a beruházások két módon történhetnek saját tőkéből, vagy külső forrásból. Külső forrás lehet a családi/baráti segítség, banki hitel, befektetés stb…
Cash flow
A cash flow kimutatást gyakran összekeverik az eredménykimutatással, de ezek nagyon eltérőek és nagyon különböző célokat szolgálnak. A cash flow kimutatás nyomon követi, hogy mennyi készpénzzel rendelkezik (akár a bankban) az adott pillanatban. Egy általános cash flow kimutatás a meglévő készpénz összegével kezdődik, összeadja a készpénz értékesítéssel és a kifizetett számlákkal kapott készpénzt, majd kivonja azt a készpénzt, amelyet elkölt a számlák, hitelek, adók stb. kifizetésére. Ekkor megkapja a teljes cash flow-t (kezdő készpénz + készpénz - készpénz = végződő készpénz).
Mérleg
A mérleg áttekintést nyújt vállalkozásának pénzügyi helyzetéről. Felsorolja a vállalat eszközeit, a kötelezettségeket és a saját tőkét. Ha levonja a kötelezettségeit az eszközökből, meghatározhatja a vállalkozás nettó értékét.
Break-even
A vállalkozás azon üzleti pontja, amikor az értékesítése pontosan fedezik a kiadásait.
Pénzeszközök felhasználása
Ha üzleti tervének célja, hogy egy befektetőktől pénzt kapjon, akkor az üzleti tervének tartalmaznia kell egy rövid szakaszt, amely részletesen ismerteti, hogyan tervezi befektetői tőke felhasználását.
Előrejelzések
Az elkészült pénzügyi terv alapján előrejelzéseket tehet a vállalkozás jövőjére vonatkozóan, ez segít mérföldköveket meghatározni és jövőbeli célokat kitűzni.
Egy jól elkészített pénzügyi terv mindig reális, teljeskörű, mérhető és könnyen átlátható. Nem szabad hamis adatokat megadni annak céljából, hogy jobb színben tüntesse fel a vállalkozást vagy azt az ötletet, amit szeretne megvalósítani.
Látogasson el facebook vagy instagram oldalunkra további érdekes tartalmakért, vagy iratkozzon fel hírlevelünkre a lap alján 😊 !
Próbáld ki ide kattintva a 30 napig ingyenes próbaidőszakot!😊